De uitdagingen in de zorg maakt dat we anders naar leren en ontwikkelen moeten kijken en andere keuzes moeten maken.
Leren en ontwikkelen is één van de puzzelstukjes om de zorg toekomstbestendig te houden en zorgmedewerkers goed te ondersteunen.
In deze leergang leer je hoe je de juiste stip op de horizon zet voor jouw organisatie op de korte en lange termijn. Op die manier neem je een sterke positie in als individu en als team. Je anticipeert op interne en externe ontwikkelingen en weet daarin bewuste keuzes te maken, zodat je leerprogramma’s ontwikkelt die bijdragen aan de (zorg)vragen van nu en de toekomst.
De leergang focust op zowel het opdoen van kennis en kunde als op het verbeteren van houding en gedrag om een sterke positie te krijgen:
Je bent op hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en methodieken die spelen rondom leren en ontwikkelen en vooral op het vlak van werkplekleren;
Je weet doelgerichte plannen op de korte en lange termijn te ontwikkelen en dit te concretiseren naar leerprogramma’s die werken en zinvol zijn;
Je weet hoe je positie inneemt in jouw organisatie, de regie pakt en draagvlak creëert in jouw team en organisatie;
Je gaat concreet aan de slag met jouw persoonlijke coachingsvraagstukken, zodat je jezelf goed leert kennen: waar sta ik voor, wat is mijn rol binnen de organisatie, hoe kan en wil ik bijdragen aan het maken van de beweging naar (meer) werkplekleren in mijn organisatie?
De leergang maakt dat adviseurs leren en ontwikkelen een (strategisch) gesprekspartner worden
voor management en leidinggevenden, zodat zij:
Zich proactief en daadkrachtig opstellen om vanuit verschillende invalshoeken, gevraagd en ongevraagd, mee te denken, mee te bewegen en te adviseren.
Organisatiedoelen vertalen naar concrete leerprogramma’s voor zorgmedewerkers waarbij wordt gestuurd op bedrijfsresultaat
Samenhang zien tussen en binnen zorgthema’s (denk aan reablement en zelfredzaamheid) die een belangrijke rol spelen in de zorgtransitie om daar vervolgens adequaat op in te spelen
Middels een business case de meerwaarde van leren en ontwikkelen kunnen aantonen in de organisatie
Deze leergang is zorgvuldig samengesteld door ervaringsdeskundigen die dag in dag uit werken voor de zorg op het gebied van leren en ontwikkelen. De initiatiefnemers en ontwikkelaars van deze leergang zijn Taasc, Educared en Social Learning Lab. Ieder brengt zijn eigen expertise mee in de leergang.
Daarnaast werken we tijdens de leergang actief samen met externe ervaringsdeskundigen die bij een specifiek thema hun expertise en ervaring overdragen. Bovendien krijg je een persoonlijke coach toegewezen die jou gedurende de gehele leergang coacht.
Social Learning Lab ondersteunt zorgorganisaties bij het vormgeven van visie en strategie op leren en ontwikkelen. Het helpt bij het creëren van een leerlandschap en het (her)structureren van interne academies, waardoor leren en werken beter geïntegreerd worden en persoonlijke groei en innovatie in de zorg worden bevorderd.
Educared zet zich in om van de werkplek een krachtige leerplek te maken. Het ondersteunt zorgorganisaties bij het vormgeven van een pakkende visie en/of strategie op werkplekleren om dit vervolgens te concretiseren naar de praktijk met doelgerichte leerprogramma’s, flexibel (erkend) onderwijs en de inzet van leertechnologie.
Taasc ondersteunt teams L&O en academies bij specifieke vraagstukken of opdrachten omtrent leren en ontwikkelen. Denk aan het identificeren van de opleidingsbehoeften van medewerkers, het ontwikkelen van trainingsprogramma’s, het organiseren van het leeraanbod en het faciliteren van kennisoverdracht. Taasc heeft de expertise in huis die nodig is om te gedijen in een veeleisende en complexe omgeving.